De pont.

Je hoort tegenwoordig de hele tijd maar hoe druk het in noord is. Noord is populair. Noord is de zonnige kant van Amsterdam. Het voormalige armoedige noord is helemaal opgepimt. Dit zijn geen benamingen die ik bedacht heb. Ik heb een paar jaar in noord gewoond en ik had toen een baan op de Nassaukade waar ik om halfzeven in de ochtend moest beginnen. Ik was dus altijd erg vroeg op de pont. Het was dan nog niet zo druk. Maar in de middag op de terugweg was het altijd aardig vol. Ik kan me de pont ook haast niet herinneren dat het stil was. Ik weet zelfs nog de tijd dat er auto’s en bussen op stonden dus voor de IJtunnel klaar was. Toen stond hij altijd vol en het stonk er flink met al die auto’s. Wat ik nou altijd gek vind aan al de verhalen die er tegenwoordig de ronde doen over noord, is dat het lijkt alsof er vroeger niets was. Alsof het een grote lege woestijnachtige vlakte was waar niets gebeurde.  Terwijl ik me toch heel goed kan herinneren dat er erg veel fabrieken stonden. Er waren gigantische scheepswerven en er woonden ook erg veel mensen. Die mensen die gingen toch ook allemaal met de pont. Toen gingen er ook vele duizenden mensen heen en weer. Ik zag in een krantenartikeltje staan dat er iemand zei, “ Ik vind de pont een van de leuke dingen van de stad, maar niet als het is zoals het nu is.” Wat moet er nou leuk zijn aan de pont. De pont moet je van de ene naar de andere kant brengen. Je kunt mij niet vertellen dat de pont leuk is als het vriest en er natte sneeuw valt. Metro 54 is ook handig maar leuk is iets anders. De eerste meldingen over de pont zijn van ongeveer 1300 toen waren er ook al klachten. In 1882 werden er anderhalf miljoen mensen vervoerd. Toch ook niet misselijk in die tijd. Waar gingen al die mensen heen vraag je je af. De pont is leuk als je nergens heen hoeft en je geen haast hebt.  Net of je op reis gaat. Maar als je vroeg naar je werk moet, dan zal de pont toch een vervelend oponthoud op je reis zijn. Maar ik zou ze niet willen missen. En dat zal voorlopig niet gebeuren ondanks de vele mooie plannen van fietsbruggen, voetgangerstunnels of het doortrekken van de Noordzuidlijn. Dus wen er maar aan.